По благословению Высокопреосвященнейшего
митрополита Тверского и Кашинского Саввы

Служба святому равноапостольному князю Владимиру


 

месяца июля в 15-й день

Святаго равноапостольного
великого князя Владимира,
нареченного во святом Крещении Василия

 

НA МАЛОЙ ВЕЧЕРНИ

На Господи, воззвах: поставим стихов 4 и поем стихиры, глас 1.

 

Подобен: Небесных чинов:

Десницею Всевышняго укреплен, / великий княже Владимире, / идольскую прелесть отринул еси, славне, / и, святым Крещением просветився, / светом познания Христова / землю нашу озарил еси.

Начальника нашего во благочестии христианстем, / приидите, восхвалим, людие православнии, / приснославнаго великаго князя Владимира, / идолы поправшего / и святым Крещением / Русь просветившаго.

Светоносная твоя память, / равноапостоле, / днесь возсия нам все-радостно, / веселящи души и сердца / твоего Богоразумия добротою, / великий княже Владимире.

Слава, глас 6. Самогласен:

Днесь страна наша, / яко новаго царя Константина, тя стяжавши, / светло ликовствует, / великий княже Владимире, / радостно память твою торжествующи, / мы же, чада твоя, молебно вопием ти: / молися, равно-апостоле, ко Господу / спасти и просветити души наша.

И ныне, Богородичен, глас тойже;

Никтоже, притекаяй к Тебе, / посрамлен от Тебе исходит, / Пречис­тая Богородице Дево, / но просит благодати / и приемлет дарование к полезному прошению.

На стиховне стихиры, глас 2.

Подобен: Доме Евфрафов:

От земных к Небесным пришел есн, радуяся, / великий княже Влади­мире, / и, почесть восприем от Христа Бога, / Тому молися / спастися душам нашим.

Стих: Вознесох избраннаго / от людей Моих.

Лучами Богоразумия просветився, / идолы попрал еси, / равноапостоле, / Христову же веру / во отечествии твоем насадил еси.

Стих: Елеем святым Моим / помазах его.

Стадо твое соблюди, / егоже ко Христову познанию привел еси, / ве­ликий княже Владимире, / и страну нашу / в мире сохраняй присно.

Слава, и ныне, глас 8. Самогласен:

Приидите, возрадуемся, / Заступницу рода нашего воспевающе днесь, / Пречистую Деву Богородицу, / Ейже великий князь Владимир / храм пречестен созда / и десятину тому от имений своих даяше, / емуже подражающе, / вместо десятины песни хвалебныя Ей принесем, / зовуще и глаголюще: / Палато Слова / и светлый Чертоже всех Царя, / сподоби нас, смиренных, покрова Твоего / и буди нам Помощница / во спасение душ наших.

Тропарь писан на велицей вечерни.

 

НА ВЕЛИЦЕЙ ВЕЧЕРНИ

Блажен муж: 1-й антифон. На Господи, воззвах: стихиры на 8, глас 4.

Подобен: Яко добля:

Вторый ты был еси Константин / словом и делом: / он во христианское время родися / и многа лета во еллинстве сотворил есть. / Ты же от варяг родився, / но возлюбил еси возлюбившаго тя Христа, / к Немуже возшел еси, радуяся. / Егоже моля не престай о чту­щих память твою.

Веселится вечно, светло сияющи, гора Синайская, / Моисейским ос-вятившися законом, / Невидимаго видевши, / светло же сияя, веселит­ся и радуется / великий град твой, Василие, / не яко во мраце, / но яко в Дусе, Сына со Отцем видя в себе славима. / Егоже моли / спасти и просветити души наша.

Якоже отец духовно, царь же чувственно / людем своим был еси, Василие: / истинный же проповедатель, яко апостол Христов, / провоз­вестил еси спасительное Крещение / и, тем светло просветив, освятил еси люди твоя / во всех странах царствия твоего, блаженне.

Корень правоверия ты был еси, Василие, / напоен же Духом Пресвя­тым, / возрастивый нам ветви богосажденныя, / цвет благоухания ис-точающия, / Бориса чуднаго и Глеба, ревнителя благочестию, / кипящия всем верным обильно чудесы. / С нимиже предстоя Христу, / молися спасти и просветити души наша.

Слава, глас 8:

Приидите, стецемся вси / в честней памяти Руси Киевския отца/ и наставника нашего Владимира: / сей бо от варяг родися, / и возлюби возлюбившаго его Христа, / к Немуже взыде, радуяся, / с праматерию своею Еленою. / Вся бо люди своя научи веровати / и покланятися в Тро­ице единому Богу, / идолы же разрушив, попра / и израсти нам своя чес-тныя леторасли, / Романа и Давида. / Темже и мы, светло ныне песньми память их верно чтуще, / любовию празднуем: / да молятся о нас ко Господу, / воинству нашему подавати победы на поганыя враги, / и умирити весь мир, и спасти души наша.

И ныне, Богородичен: Царь Небесный:

Вход. Прокимен дне. И чтения.

Царств третиих чтение (глава 8):

Ста Соломон пред лицем жертвенника Господня / пред всем собо-ром Израилевым, / и воздев руце свои на небо, и рече: / Господи Боже Израилев, / несть Бог, якоже Ты, на небеси горе и на земли доле. / Аще бо небо и небо небесе не довлеют Тебе, / како дом сей, егоже создах имени Твоему? / Обаче да призриши на молитву мою, Господи Боже Израилев, / услышати моления и молитву, еюже раб Твой молится пред Тобою к Тебе днесь. / Да будут очи Твои отверсты на дом сей день и нощь, / на место сие, о немже глаголал еси: / будет Имя Мое тамо, еже услышати молитву, / еюже молится раб Твой на месте сем во дни и нощи. / И послушати мольбы раба Твоего и людей Твоих Израиля. / И елика аще помолятся к Тебе на месте сем, / и Ты услышиши на месте жилища Твоего на Небеси, / и сотвориши, и милостив будеши им.

Пророчества Исаиина чтение

(главы 61 и 62):

Да возрадуется душа моя о Господе, / облече бо мя в ризу спасения и одеждею веселия одея мя, / яко жениху, возложи мне венец, / яко не­весту, украси мя красотою. / И яко земля, растящая цвет свой, / и яко вертоград семена своя прозябает, / тако возсияет Господь правду и ра-дость пред всеми языки. / Сиона ради не умолкну, и Иерусалима ради не попущу, / дондеже убо изыдет, яко свет, правда моя, / спасение же мое, яко свеща, разжжется. / И узрят языцы правду твою и вси царие земстии славу твою, / и нарекутся именем твоим новым, еже Господь именует е. / И будеши венец доброты в руце Господни / и диадима царствия в руце Бога твоего. / И ктому не наречешися оставлен, / и земля твоя ктому не наречется пуста, / тебе бо наречется воля моя, и земля твоя вселенная, / яко благоволит Господь в тебе, и земля твоя населится. / И яко живый юноша с девою, / тако поживут сынове твои с тобою. / И будет, имже образом возвеселится жених о невесте, / тако возвесе­лится Господь о тебе.

Пророчества Исаиина чтение (глава 60):

Светися, светися, Иерусалиме, / прииде бо твой свет / и слава Гос­подня на тебе возсия. / Яко се тьма покрыет землю, и мрак на языки, / на тебе же явится Господь, и слава Его на тебе узрится. / И пойдут царие светом твоим / и языцы светлостию востока твоего. / Возведи окрест очи твои и виждь собранная чада твоя: / приидут вси сынове твои издалеча, и дщери твои на раменех возмутся. / Тогда узриши, и возрадуешися, и убоишися, / и ужаснешися сердцем, егда преложит на тя богатство моря, и язык, и людей. / И приидут ти стада велблуд, / и покрыют тя велблуды Мадиамстии и Гефарстии, / вси от Савы приидут, носяще тебе злато и ливан, / принесут тебе и камень честен, и спасение от Господа благовозвестят. / И вся овцы Кидарския соберутся тебе, и овни Навеофстии приидут тебе, / и вознесутся приятная на жертвенник Мой, / и дом молитвы Моея прославится. / Кии суть, иже яко облацы летят и яко голубие со птенцы своими? / Со Мною есть Си­он, Мене острови ожидаша / и корабли фарсийстии в первых, / еже при­вести чада твоя издалеча, / и сребро и злато их с ними, за Имя Гос­подне Святое / и за еже Святому Израилеву славну быти. / И созиждут сынове инороднии стены твоя, и царие их предстанут тебе, / за гнев бо Мой поразих тя и за милость Мою возлюбих тя. / И отверзут­ся врата твоя, Иерусалиме, выну день и нощь, и не затворятся, / еже ввести к тебе силу языков и цари их ведомыя. / Языцы бо и царие, иже тебе не поработают, погибнут, / и языцы запустением запустеют. / И слава Ливанова к тебе приидет в кипарисе, / и певке, и кедре вкупе, / прославити место святое Мое, / и место ног Моих прославлю. / И пой­дут к тебе, боящеся, сынове смиривших тя и прогневавших тя, / и пок­лонятся следам ног твоих вси прогневавшии тя, / и наречешися град Господень, Сион Святаго Израилева. / За еже быти тебе оставлену и возненавидену, и не бе помогаяй тебе, / и положу тя в радость вечную, веселие родом родов. / И изссеши млеко языков, и богатство царей сне­си, / и разумееши, яко Аз Господь, спасаяй тя / и избавляяй тя, Бог Израилев.

На литии стихира храма, таже святаго, глас 2:

Днесь возсия благочестиваго князя Владимира память, / яко миро излиянное: / Христа бо возлюбив, идолы преобидев, / церкви Распенше-муся нас ради на земли воздвиже / и на Небесех прият Царство и венец.

Вторый ты бысть Константин словом и делом: / научился еси правоверию / и Русь просветил еси святым Крещением / повелени­ем возлюбившаго тя Бога. / К Немуже взыде, радуяся, / Егоже и моли, Христа, Владимире, непрестанно / о чтущих любовию память твою.

Слава, глас 6:

Приидите, стецемся вси верно / в честней памяти Руси отца, / наставника нашего Василия: /сей бо, отнележе рожден бысть,/возлюби возлюбльшаго и Христа, / к Немуже и взыде, радуяся, с праматерию Еленою. / Тем и мы любезно празднуем, / молящеся молитися о нас ко Господу, / умирити мир и спасти души наша.

И ныне, Богородичен: Творец и Избавитель:

На стиховне стихиры, глас 8.

Подобен: О, преславнаго чудесе:

О, преславнаго чудесе! / Величавый разум погубляется днесь / и ры-дают вся лукавая воинства, / видяще ветвь сущу вседичну, / силою Бо-жиею богонасажденну, и прославляему, / и светло венчаваему от Бога, / великаго Василия, / нашего вернаго начальника.

Стих: Вознесох избраннаго / от людей Моих.

Дивная чудес пучина, / жестосердия бо разумом / иже вотще ша-тахуся, / от лица днесь Василиева / веселятся в честней Церкви, / и царствует Христос Бог, / обрет его, яко Павла прежде, / и постави князя верна на земли Своей, / просветившаго люди своя честным Крещением.

Стих: Елеем святым Моим / помазах его.

Радуйся, Руси Киевския похвало. / Радуйся, верным правителю. / Радуйся, Божественный Владимире, начальниче наш. / Радуйся, веры забрало. / Радуйся, чудо чудесем преславное / и притекающим приста­нище тихое. / Радуйся, всесвятый каменю веры / и молебниче о поющих тя / и величающих верно.

Слава, глас тойже:

Начальника благочестия, / и проповедника веры, / и князей русских верховнаго, / днесь, православнии, сошедшеся, / восхвалим великаго Вла­димира, / апостолом равнаго, / хвалами и песньми духовными венчаем его, глаголюще: / радуйся, Христов воине прехрабрый, / яко томителя врага до конца погубив / и нас от лести его избавив, / привел еси Царю Христу Богу. / Но, о преблаженне и всехвальне, / мир моли подати отечеству нашему / Церкви благостояние / и душам нашим велию милость.

И ныне, Богородичен:

Владычице, приими молитвы раб Твоих:

Тропарь, глас 4:

Уподобился еси купцу, ищущему добраго бисера, / славнодержавный Владимире, / на высоте стола сидя матере градов, богоспасаемого Киева: / испытуя же и посылая к царскому граду уведети православную веру, / и обрел еси бесценный бисер — Христа, / избравшаго тя, яко втораго Пав­ла, / и оттрясшаго слепоту во святей купели, душевную вкупе и телесную. / Тем же празднуем твое успение, / людие твои суще, / моли Христа Бога спастися душам нашим.

Ин тропарь, глас 1:

Яко начальнику Крещения / и кореню веры / Божественныя, / идолов разрушителю, / блаженне княже Василие равноапостольне, вопием ти: / слава вразумльшему тя Христу Богу, / слава освятившему тя Крещени­ем Своим, / слава просветившему тобою всю страну нашу.

 

Ин тропарь, глас 8:

Правоверия наставниче / и всея Руси просветителю, / благочестивый великий княже Владимире, / святым Крещением всех просветил еси / и церкви многи славны украсил еси, / о премудре Василие, / Христа Бога мо­ли спастися душам нашим.

 

НА УТРЕНИ

На Бог Господь: тропарь святаго, дважды.

Слава, и ныне, Богородичен.

По 1-й стихологии седален, глас 1:

Яко начальнику и кореню веры и идолов разрушителю, / блаженне княже, равноапостольне Владимире, вопием ти: / моли Христа Бога гре-хов оставление даровати / празднующим любовию святую память твою.

Слава, и ныне, Богородичен: Настави нас на путь покаяния, уклонь-шияся присно к безпутием зол / и Преблагаго прогневавшия Господа, / Не-искусобрачная Благословенная Марие, прибежище отчаянных человеков, / Божие жилище.

По 2-й стихологии седален, глас 8:

Научився неизреченною от Бога вышнею мудростию, / богатно к ра­зуму веры Его достигл еси и к доброте Его скоро притекл еси. / Темже изъяснил еси умныя твоя очи / и к разуму возвел еси благочестия веры. / Того ради празднующе, глаголем: / благословен Бог, просветивый светом разумным сердце твое, / светильниче светлый Василие, / моли Христа Бо­га грехов оставление даровати / чтущим любовию святую память твою.

Слава, и ныне, Богородичен:

Греховный мрак покрывает мя, и студная моя дела без воздержания выну, / и совестное томление непрестанно мучит мя. / Увы мне, где убо ныне скрыюся? / К кому ли притек, паки обрящу помощь? / Токмо к Тебе, Богоматери, припадаю и молюся Ти: / моли выну спастися душам нашим.

Полиелей, тоже величание:

Величаем тя, святый равноапостольный княже Владимире, и чтим святую память твою, идолы поправшаго и всю землю нашу святым Кре­щением просветившаго.

По полиелеи седален, глас 4:

Скорое и твердое стяжал еси тщание ко истинней вере Христове, / и, обрет купель Богомысленную и духовную, скоро притекл еси любовию, / скверну прегрешений очистив, люди твоя освятил еси. / Молися Христу Богу спастися душам нашим.

Слава:

Скоро предвари, княже, верных наставниче: / врази бо хулят и претят нам, Христов угодниче. / Погуби верою твоею борющияся с нами, / да навыкнут и тии славити твою память, / нас же, поющих тя, спасай от всякаго гнева.

И ныне, Богородичен:

Слово Отчее, Христа Бога нашего, / от Тебе воплотившагося позна-хом, Богородице Дево, / едина Чистая, едина Благословенная, / тем, неп-рестанно Тя воспевающе, величаем.

Таже степенна, 1-й антифон 4-го гласа. Прокимен, глас 4: Вознесох избраннаго / от людей Моих.

Стих: Ибо рука Моя заступит его и мышца Моя укрепит его. Вся­кое дыхание: Евангелие от Иоанна, зачало 36.

По 50-м псалме стихира, глас 8:

Апостолом ревнителя Владимира, / преблаженнаго отца и учителя, со-шедшеся, восхвалим, / имже Христа Бога познахом / и, от тьмы к свету приближающеся, / очи и сердца просвещаем, / в память его ликовствующе, купно веселимся, / обретше его вожда правоверна в Царствие Небесное.

Канон Богородицы со ирмосом на 6: Многими содержим напастьми: писан сего месяца в 5-й день. И святаго два канона на 8. Канон, глас 8.

Песнь 1

Ирмос: Посеченый несекомаго пресече, / и виде солнце землю, юже не виде; / лютаго врага вода потопи, / и непроходимое пройде Израиль. / Песнь же воспевашеся: / Господеви поим, славно бо прославися.

Собезначальное Слово Божие, Иже древле четырем стихиям Творец/ и теми весь мир сотворивый, связанную страстьми душу мою разреши, / яко да воспою, ликуя, славнаго князя Василия.

От выспрь сошед, Владыко, невещественно на духовную гору, / свы­ше просящим от Тебе обильну светлость душам посли / достодолжно пох-валити чуднаго князя Василия.

Богородичен: Матерем и девам похвала Ты, Владычице, / рождшая Жизнь, Творца мирови, матерских же болезней не ощутила еси, / но Мати убо и Дева пребыла еси. / Темже, хваляще Тя, радуйся, вопием Ти.

Другий канон, глас 6.

Песнь 2

Ирмос: Яко по суху, пешешествовав Израиль / по бездне стопами, / гонителя фараона / видя потопляема, / Богу победную песнь поим, вопияше.

Приидите, вернии, песнь духовную возопием и прославим Христа, / иже светло прославил есть честнаго Владимира, великаго князя.

Иже семя сеющему даруя, / Ты и мне даруй слово, Дателю благих, / разрешая ми соуз языка, и обнови, Спасе, к славословлению верно.

Иже волею, а не нуждею к Тебе всех призываеши, / якоже древле Мо­исея и Исаию, / такожде и ныне в сердце возгласил еси вернаго и достох-вальнаго князя.

Богородичен: Украшена добротою добродетелей, Богомати Чистая, / Бога истиннаго зачала еси, / нас Божественными добродетельми просве-тившаго.

Катавасия: Отверзу уста моя:

Песнь 3

Ирмос: утвердися сердце мое во Господе, / вознесеся рог мой в Бозе моем, / разширишася на враги моя уста моя, / возвеселихся о спасении Твоем.

Яко труба богогласная, возгласи язык твой, блаженне, духовный, / провозглашаяй всем концем земли нашея Христово правоверное Крещение, / имже просвещен быв, мир весь просветил еси.

Сияет днесь, Василие, преславная память твоя, / юже празднуют христоименитии людие, / тебе похваляюще, своего праотца, / ихже к све­ту разумному привел еси.

Богородичен: Сень закона прейде рождеством Твоим, Богородице, бла­годати пришедши, / Отчу Слову, Христу Богу нашему, / Егоже познав, славный князь Церковь Твою светло украсил есть.

Ирмос: Несть свят, / якоже Ты, Господи Боже мой, / вознесый рог вер­ных Твоих, Блаже, / и утвердивый нас на камени / исповедания Твоего.

Иже Павла просветивый и избранна сотворивый, / тако и Василия ныне, отца Руси Киевския, очный недуг отторгнул еси, Милостиве, / Твоим Крещением.

Константина вернаго подобник явился еси, Христа в сердцы твоем приим, / и Его заповедем, якоже апостол, всю землю нашу научил еси.

Божественною силою ты возмогая безбожнаго Перуна, кучу бесовскую сокрушил еси / и, ко опаши констей того привязав, / повелел еси воином разбитии идола.

Богородичен: Сень святую обрет, Марию Деву, / Божий сосуд, Влади-мир, князь великий, апостола Павла ревнитель, / сей церковь Божествен­ную в Тоя имя воздвигл есть.

Ин кондак, глас 8:

Изрядному воеводе и правоверному, / благодарственная восписует ти вся Русь, Василие, имущи тя начальника и заступника, / яко избавил еси нас от всякия скверны и лести, темже ти вопием: / радуйся, великий княже Владимире преблаженне.

Ин кондак, глас 4:

Отеческу прелесть, идолы, яко суетни, отверг, / Христа, всех истиннаго Бога, Царя и Благодателя, познал еси. / Темже и люди, изрядны То­му, святым Крещением просветил еси, / преславне Владимире. / Сего ради почитаем тя, / яко Троице служителя, / Христа моли даровати нам велию милость.

Ин нкос:

Иже от тьмы нечестия уклонился еси / н невечерняго Сияния, Хрис­та, достигл еси, / отнюдуже и омраченныя безбожием Божественною любве банею освятил еси, / Троицу славити во Единем Божестве пресветло научил еси, всеблаженне Владимире. / Но, яко имея дерзновение к Богу, / многообразных зол избавитися нам Христа моли / и даровати нам велию милость.

Седален, глас 2:

В молитвах бдяй присно радостною душею, Василие, / того ради по-черпл еси Духа премудрости от источника, сходящаго свыше. / Тем верою просияв, яко солнце, моляся Христу непрестанно, / ускори, Щедрый, и пот-щися спасти от прегрешений мир.

Слава, и ныне, Богородичен:

Богородице Безневестная Чистая, яже без семене рождшая всех Вла-дыку, / Того со Ангелы моли избавитися нам от всякаго недоумения / и дати умиление и свет душам нашим / и согрешений очищение, яже едина вскоре заступающи.

Песнь 4

Ирмос: Пророк Аввакум умныма очима / провиде, Господи, пришес­твие Твое, / тем и вопияше: / от юга приидет Бог. / Слава силе Твоей, слава снизхождению Твоему.

Светло бысть и сладко по облаце, имже покрывашеся Небесное сол­нце; / весела же и радостна весна по зимней скорби; / ты же по облаце идольскаго мрака / Крещением, яко солнце светлое, возсиял еси нам, Васи­лие.

Павел фарисей, к Дамаску грядый, / малым блещанием великаго Све­та ослеплен, Крещением же просветися, / емуже ты подобник был еси, славне, / Корсуня дошед, очный мрак отгнал еси.

Богородичен: Ты явилася еси, Дево, корень ненапоен, прозябая отпу­щение, / плод светоносный рождши, Христа Бога нашего; / дряхлующую страстьми душу мою просвети / и испроси грехов оставление.

Ин

Ирмос: Христос моя сила, / Бог и Господь, / честная Церковь / бого-лепно поет, взывающи, / от смысла чиста о Господе празднующи.

Чудо страшное, и преславное, и неизглаголанное совершает Владыка Христос: / обновляет бо Божественным Крещением всю нашу землю / и просвещает князя Василия.

Светло приидите и достолепно возгласите, / сынове русский, ко отцу нашему Владимиру, / и память его верно вси да празднуем светло.

Отчее нечестие отгнал еси, / всечестныя же твоея праматере правоверную веру возлюбил еси, / равне апостолом Христовым, княже великий Владимире.

Богородичен: Яко дверь, приводящую к Божественному входу рая светлаго, / яко мысленное место священия, / яко доброту Иаковлю, Деву ублажаем.

Песнь 5

Ирмос: Господи Боже наш, мир даждь нам, / Господи Боже наш, стяжи ны, / Господи, разве Тебе, иного не вемы, / Имя Твое именуем.

Радуйся и красуйся духом, Великий княже Владимире, / изрядныя бо ветви богосадныя ко Христу принесл еси, / богоизрядный твой плод, Бориса слдвндго и Глевд влдгочестивдго, / с ними же предстоя Христу, о нас молися.

Дивный прорече Исаия на Иерусалим: /будет яве гора Господня и дом на верх гор. / Праведне же на тебе разумехом благодать Духа: / дом бо Владыце создал еси на версех гор.

Богородичен: Проповедует о Тебе чудный Исаия Духом, / Девою хотя-щу родити Христа без семене, / Давид же, Твой прадед, дивно провозвес­ти Твоя величествия: / спасе бо нас, яко Милостив.

Ин

Ирмос: Божиим светом Твоим, Блаже, / утренюющих Ти души любовию озари, молюся, / Тя ведети, Слове Божий, / истиннаго Бога, / от мра­ка греховнаго взывающа.

Днесь Ангели Божии радуются светло на Небесех в память твою свя­тую: / спасл бо еси нас от всякаго лукавства / и жертв бесовских люди многи избавил еси и всю землю нашу.

Рыдает бесовское множество и темное соборище, / видяще на земли попираемы идолы, иже на погибель воздвиженныя человеком, / ихже Божи-им\ повелением, Василие, сокрушил еси.

Радуйся и веселися, рабе Христов, / княже великий и мудрый, молеб-ниче о душах наших: / тобою бо мы вси избавлени есмы бесовския лести. / Темже — радуйся — вопием ти.

Богородичен: Чистотою сияющи издалеча, / Божественное уготование Владычне, Всепетая, бывши: / Ты бо едина показалася еси Мати сущи Богу / и руками яко Младенца Того носивши.

Песнь 6

Ирмос: Яко воды морския, Человеколюбче, / волнами житейскими обу-реваюся. / Темже, яко Иона, тако вопию Ти: / возведи от тли живот мой, Благоутробне Господи.

Благочестия ревнитель славнаго царя Константина ты был еси, Ва-силие, / просветившаго Крещением еллинский род, / ты же духовною банею люди твоя пресветло обновил еси.

Осладив любовию Христовою душу и разумныя прием криле, / преле-тел еси идольский мрак и разгнал еси тьму зловерия, блаженне, / вселився в чертог Спаса всех Бога.

Богородичен: Благодушствует Церковь наша днесь и правоверных собори / в память пресветлую Василия, ублажающе Твое безсеменное рождество, Дево, / и, прилежно Сыну Твоему молящеся, зовут: / Тя величаем.

Ин

Ирмос: Житейское море, / воздвизаемое зря напастей Бурею, / к ти-хому пристанищу Твоему притек, вопию Ти: / возведи от тли живот мой, / Многомилостиве.

Силою Божиею попран есть сатана душегубец и лестныя его жертвы: / победника бо явил нам есть Христос, Василия, вернаго князя, / сокрушити и поврещи того под ноги наша.

Спасе прежде Господь рукою Моисеовою Израиля от работы, / Тойже и ныне рукою Василия, вернаго князя, / всех нас от лести идольския спасл есть.

Достойно ли взываем и вопием вси: / радуйся, всечестне преблажен-не, тя бо избавителя с Богом, Василие, имамы. / Не презри рабов твоих, но присно сохраняй нас.

Богородичен: Обретохом, Пречистая, Тобою спасение, Дево Препетая: / Егоже желают Ангели на Небесех видети, / Сей ныне видится в недрех Твоих Младенец, Бог наш.

Кондак, глас 8:

Подобствовав великому апостолу Павлу, в сединах, всеславне Владимире, / вся, яко младенческая, мудрования, яже о идолех тщания, оставль, яко муж совершенный, украсился еси Божественнаго Крещения багряницею, и ныне Спасу Христу в веселии предстоя, / моли спастися богохранимей стране нашей и народу ея.

Икос:

Просветивый древле Израиля Моисейским законом, / просветил же еси мир явлением Твоего пришествия, Христе Боже, / богогласныя Твоя ученики послал еси проповедати по странам / еже от Девы безсеменное рождество Твое / и тем повелел еси крестити во Имя Отца, и Сына, и Святаго Духа. / Обветшавшу же видя страну нашу грехом, / Дух Твой послал еси в крепкоразумнаго душу славнаго Владимира, / познати Тебе Единаго от Троицы Христа Бога, / и Твоим Крещением просветити избранныя Твоя / и от Тебе порученныя ему люди, и привести к Тебе верою вопиющия: / избави Твое достояние от сопротивных, / подаждь мир Церкви Твоей и людем Твоим.

Песнь 7

Ирмос: Халдейския пещи / всепагубную силу угасивше / образом Ан­гела снизшедшаго, / Зиждителю юноши взываху: / благословен еси и хвальный, Боже отец наших.

Праотчи богоистканныя мя ризы враг душегубец обнажил есть, / Ии­сус же Безначальный, явлейся плотию, очистив водою Духа, паки мне подаде ю, / Егоже познав, славне Владимире, веселишися, вопия: / благословен Бог отец наших.

Моисейский сохранив закон, Даниил Боговидения сподобися; / праоте-ческия же ты поправ идолы, / не яко во мраце, но в Большей славе, разумно узрел еси Христа со Отцем и Духом, / Крещением же просвещен, весе­лишися, вопия: / благословен Бог отец наших.

Богородичен: Божественныя обнажи одежды враг, прельстив перво-зданнаго прадеда Твоего, Дево, / из боку же Твоею чистою и неискусобрач-ною пришед Спас, сладкий мой Иисус, / на Негоже потек, аки на Адама, но о Бога образися и сокрушися люте. / Мы же Сыну Твоему зовем: / благословен Бог отец наших.

Ин

Ирмос: Росодательну убо пещь / содела Ангел / преподобным отроком, / халдеи же опаляющее / веление Божие мучителя увеща вопити: / благословен еси, Боже отец наших.

Елены ты новыя любовию известился еси, внук быв преблаженныя Ольги, / Константин же Великий новый явился еси, Христу, Василие, во­пия: / благословен еси, Боже отец наших.

Лютый льстец двизашеся на христианы воевати, / Превеликий же Господь в Корсуне тя просвещает, / и Крещению Божественному сподоб-ляет, / и Царствие Небесное тебе даровал есть.

Обветшавшую лесть бесовскую прогнал еси, яко великий Христов уче­ник, / обновив, просветил еси всех нас вопити Господеви немолчно: / бла-гословен Бог отец наших.

Богородичен: От родов Тя всех избрал есть Бог Превечный прежде век / и, в последния дни плоть прием от Тебе, / совершен вкупе явися Бог и Человек, Приснодево.

Песнь 8

Ирмос: Покрываяй водами превыспренняя Своя, / полагали морю пре­дел песок / и содержал вся, / Тя поет солнце, Тя славит луна, / Тебе при­носит песнь вся тварь, / яко Содетелю всех во веки.

Род праведных благословится, Божественная вещаша уста, еже на те-бе сбыстся, блаженне: / семя бо святолепное и богоизбранное принесл еси Христу, / непобедимыя мученики, имиже просветил еси землю нашу, / ихже похваляюще с тобою, превозносим Христа во веки.

Мати всех градов воистинну царства твоего град явися Киев, / в немже Христос прежде со Отцем и Духом прославися / твоею праматерию и тобою, блаженне, / мы же, людие твои, хваляще, поем Христа во веки.

Богородичен: Безначальное сияние и Слово Отчее проповедаша нелож­но пророчестии гласи, / из Тебе хотящаго без тли родитися Еммануила, / Бога же и Человека, крепкое языков чаяние, / Емуже яко Мати молися спастися нам.

Ин

Ирмос: Из пламене преподобным росу источил еси / и праведнаго жертву водою попалил еси: / вся бо твориши, Христе, токмо еже хотети. / Тя превозносим во вся веки.

От безбожных идолов всех нас избавил еси, / ко Христу же Богу при­вел еси, отче, верных князей, / наказателя стад твоих, Христа поющих во веки.

Константин новый ты известился еси во всей Руси, блаженне Василие: / ты бо имя Христово изъяснил еси, / Егоже превозносим во веки.

Царю вечному ныне ты предстоиши и десницею Его венчан еси, / мо-| лися Ему за недостойныя рабы твоя, / яко да поем Его и превозносим во веки.

Богородичен: Облак Слова Ты еси, Препетая, и свеща солнечная, колесница многоценная, девическое возвышение, гора тучная и усыренная, / пребывавши Пречистая Дева Господоименитая.

Песнь 9

Ирмос: Ужасеся о сем Небо, / и земли удивишася концы, / яко Бог явися человеком плотски / и чрево Твое быстъ пространнейшее Небес / Тем Тя, Богородицу, / Ангелов и человек чиноначалия величают.

Давид обретеся прежде Израилю державный царь и люди спасе, /боги иноязычныя низложив, Духом Божия Сына проповеда; / ты же в Тро­ице познал еси Бога, блаженне Василие, Егоже величаем.

Да торжествуют днесь весело память твою / святолепно в церкви Божия Матере богоизбраннии людие, юже любезно украсил еси, / в па­мять вечную твоего преставления, небо земное, / в немже почивая, ожи­давши всестрашныя трубы Архангеловы, блаженне. / Тем тя присно величаем.

Богородичен: Духом Божественным распалаеми, вси роди, любовю блажим Тя, Богородице: / Ты бо клятву праматере разрушила еси. / Прилежно же поем Божия Слова, / Того бо, неопально во чреве Твоем при-емши, родила еси плотию. / К Немуже молися, / избавитися верному Тво­ему стаду от всякия нужды и печали.

Ин

Ирмос: Бога / человеком невозможно видети, / на Негоже не смеют чи­ни Ангельстии взирати; / Тобою бо, Всечистая, явися человеком / Слово воплощенно, / Егоже величающе, / с Небесными вои Тя ублажаем.

Сладок, якоже финики высок изращаемь, / и, цвет творя масличный, ветви многоплодныя, / ты бывавши винное изращение, кисти две созрелы — мученики принося, / Романа и Давида честныя.

Лицы князей ныне благородных предстоят, / от тебе благочестие но-сяще, с людьми верными хваляще тя: / наставниче и скорый заступниче, поминай всех нас, / яко да в мире тобою живот обрящем.

Приидите людие, снидитеся в честней церкви Владимира святаго, / нареченнаго Василия, преблаженнаго великаго князя, угодника Христова преславнаго, / и приимите живот и спасение, благодать и велию милость.

Богородичен: Бога, Дево, Ты родила еси на земли, / во плоти соедине­ние бысть Безплотное, / во единей Ипостаси и во двою естеству, / да спасет всех нас, кланяющихся верно, яко Богородице Пречистей.

Светилен.

Подобен: Жены, услышите:

Светильницы, просветивше вселенную всю благочестием и верою, / вы явистеся воистинну, боговенчание Владимире с праматерию Еленою славною. / Вас возлюбившаго Христа и мы славословим, дивнаго во святых.

Слава: В Руси днесь учитель явися, Христову Православную веру возлюбив, / изъят люди своя от тьмы неведения и приведе ко свету Богоразумия. / Сего ради показася наставник и начальник Божия благодати.

И ныне, Богородичен:

Во двою волю и естеству, Пренепорочная, во единой же Ипостаси раждаеши Бога неизреченно, / нас ради обнищавшего до распятия хотени­ем/ и даровавшаго нам богатство Божественное, Богомати Дево.

На хвалитех стихиры на 4, глас 4.

Подобен: Дал еси знамение:

Оружие крепкое / князю нашему дал еси, Господи, / Крест Твой чес-тный, / имже поживе на земли праведно, / просияв благочестием, / и Цар­ству Небесному сподобися милосердием Твоим. / Темже Твое человеколюбие смотрение славим, / Иисусе Всесильне, / Спасе душ наших.

Дал еси, Человеколюбче, / благочестивому Твоему угоднику / Соломо-нову мудрость, Давидову кротость / и апостольское православие, / яко ца­рей Царь и господствующих всех Господь. / Темже Твое человеколюбное смотрение славим, / Иисусе Всесильне, / Спасе душ наших.

Первый повинул еси багряницу, / приснопомнимый княже, волею Христу, / Того познав Бога / и яко Царя всех Благодетеля, / победы творя вся­кому началу / и власти належащим. / Отсюду тебе, христолюбче, царство исправил есть / Иисус Человеколюбец, / Спас душ наших.

Слава, глас 2:

Не от человек звание приял еси, / но яко чудный Павел, / приял же па-че, славне, сие свыше, / Владимире апостоле, от Христа Бога. / Ибо зна-мением Креста оградився / и тем уловлен быв, / яко предобрая ловитва,/ сим победитель на видимыя и невидимыя враги явился еси непобедим. / Темже молим тя, / яко молитвенника тепла, земнороднии, / по достоянию память твою почитающе, / со дерзновением просити нам просвещение, и очищение, / и велию милость.

И ныне, Богородичен. Славословие великое. И отпуст.

 

НА ЛИТУРГИИ

Блаженны от обою канонов: 1-го песнь 3-я и 2-го песнь 6-я. Прокимен глас 3: Пойте Богу нашему, пойте, / пойте Цареви нашему, пойте. Стих: Вси языцы, восплещите руками, воскликните Богу гласом радования. Апостол к Галатам, зачало 200. Аллилуйя, глас 6: Вознесох избраннаго от людей Моих. Стих: Ибо рука Моя заступит его и мышца Моя укрепит его. Евангелие от Иоанна, зачало 35, от полу. Причастен: В память веч­ную будет праведник.


Навигация

Система Orphus